Gå til innholdet
Velg bompengeprosjekt

Avtale

Opprett en AutoPASS-avtale med Vegfinans og få tilsendt en brikke slik at du kan passere alle bomstasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Alle passeringer blir registrert via avtalen, og gir deg som kunde en samlefaktura på alle passeringer du foretar deg.

Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Du får automatisk rabatt i flere andre bompengeselskap i Norge, samt flere ferjestrekninger.
Her finner du en oversikt over andre rabatter.

Har du en AutoPASS-avtale har du muligheten til å logge deg inn på Min side, hvor du til enhver tid kan få oversikt over din saldo og dine fakturaer, hente ut passeringsoversikter, gjøre endringer på avtalen din, slik som adresseendring og bilbytte.

For å opprette en AutoPASS-avtale med et annet Vegfinans selskap, kan du logge inn på Min side og velge ditt Vegfinans selskap du ønsker å tegne avtale med.
For veiledning til opprettelse av avtale, trykk her.
Brikke blir sendt automatisk ved fullført registrering.

For å logge inn på Min side benytter du din elektroniske ID via ID-porten som for eksempel MinID eller BankID.

Har du ingen innlogging via ID-porten og trenger tilgang til Min side, anbefaler vi deg å opprette dette så snart som mulig.
Trykk her for å se hvordan du anskaffer deg elektronisk ID

Benytter du Min side for din bedrift og ønsker å administrere AutoPASS-avtalen, er det kun bedriftens leder som kan gi brukertilgang på Altinn til de i selskapet det gjelder.
Personen som skal logge på Min side for bedriften, må ha tilgang på tjenesten Min side AutoPASS. Den finnes under rollen «Samferdsel» i Altinn.

Merk at rollen «Samferdsel» også gir tilgang til andre samferdselsrelaterte tjenester, ikke bare Min side AutoPASS. Den autoriserte personen logger seg inn på Min side på minside.autopass.no via ID-porten med sin personlige ID (for eksempel Min-ID eller Bank-ID). Når personen går inn på Min side, vil det være mulig å velge å representere bedriften, og da vil avtalene dere har bli listet opp.

Her kan du lese mer om hvordan du gir roller og rettigheter på Altinn.

Har du mottatt varsel fra Kredinor, betyr dette at du ikke har betalt purring/inkassovarsel innen forfallsdato. Har du en AutoPASS-avtale vil dette medføre at din avtale blir midlertidig stoppet. Når kravet er betalt i sin helhet vil avtalen din bli gjenåpnet.

Trykk her for å gå til direkte betaling til Kredinor

Du kan også se hele saken din direkte via "Min side" hos Kredinor. Her kan du se alle detaljer i saken din hente ut fakturakopi eller betale kravet. 

Kredinor
Tlf: 21609229
E-post: Kundeservice@kredinor.no
Hjemmeside: www.kredinor.no

For å få fritaket for fri bompassering for elbil er det et krav om bruk av brikke.

Med en AutoPASS-avtale på din elbil, får du automatisk fritak på alle bomstasjoner i Norge, med unntak av fergeforbindelser og passeringer på Svinesund.

Dersom du ikke har en avtale må du først opprette et kundeforhold. 
Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Når du har opprettet en AutoPASS-avtale for din elbil, vil fritaket bli registrert automatisk og brikke sendes til postadressen du oppgir i skjemaet.

Har du allerede en AutoPASS-avtale, logger du inn på Min side og trykker på "Legg til kjøretøy". Se veiledning her.

Uten autoPASS-avtale:
Ved automatiske bomstasjoner hentes adressen via det sentrale motorvognregisteret som blir oppdatert via folkeregisteret/Brønnøysundregisteret. Vi har ikke mulighet til å endre adressen din, med mindre du har en AutoPASS-avtale hos oss. Du må derfor endre adressen i motorvognregisteret/Statens Vegvesen ved å kontakte dem på tlf 22073000, eller gå på deres hjemmeside; www.vegvesen.no.

Med AutoPASS-avtale:
Du som kunde må huske å melde endring av adresse da dette ikke går automatisk. Det gjelder også adresseinformasjon som epostadresse. Dette kan du oppdatere selv via Min side.
For å logge deg inn på Min side, trykk her.

AutoPASS-avtalen må sies opp skriftlig, enten via kontaktskjema eller Min side. 

Når du er innlogget på Min side, kan du sende oss en henvendelse via "Kontakt oss"
For å logge deg inn på Min side, trykk her.

Nei, det er ikke noe krav om en AutoPASS brikke til biler som er leaset.

Forøvrig kan det være lønnsomt å ha en avtale. Dette for å unngå fakturering via leasingselskapet, da det ofte blir ilagt et gebyr.

For å opprette en AutoPASS-avtale trykk her.

Hvis du har en AutoPASS-avtale, og ikke ønsker at dine passeringer skal bli lagret, kan du velge en såkalt «sporfri avtale». Men vær oppmerksom på at en «sporfri avtale» innebærer at passeringsdata ikke vil kunne fremskaffes, heller ikke i forbindelse med en eventuell klage.

Om du allerede har en sporfri avtale, men ønsker å kunne se fremtidige passeringsdetaljer, må du henvende deg til oss via vårt kontaktskjema her.

Merk at en slik endring kun vil gjelde fremtidige passeringer. Data fra allerede foretatte passeringer vil ikke kunne fremskaffes.

På forskuddsavtaler kan man maksimalt ha to kjøretøy registrert. På etterskuddsavtaler kan man ha ubegrenset antall kjøretøy.

Bilene kan ha ulike vektklasser. Du kan legge til flere kjøretøy ved å logge deg inn på Min side.
For å logge inn på Min side, trykk her.

EasyGo er en tjeneste som gir deg mulighet til å benytte AutoPASS-brikken din i bompengestasjoner i Norge, Danmark og Sverige. Ordningen omfatter også tunneler, broanlegg og ferger.

Du kan lese mer om EasyGo på: www.easygo.com.

Brikke

Signallys

Videokamera eller ingen lyssignal 
Har du en AutoPASS-avtale betyr dette at brikken ikke blir lest på korrekt måte. Logg inn på Min side for å se status på din AutoPASS-avtale og brikke eller du kan ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Har du ingen AutoPASS-avtale vil du få gult eller ingen lyssignal når du passerer en bomstasjon.

Hvitt signal på din etterskuddsavtale betyr at forfallsdato er passert. For kunder med avtalegiro gis hvitt signal når trekket er sendt.

Grønt signal betyr gyldig passering med AutoPASS-avtale og at alt er i orden.



Ønsker du å opprette en AutoPASS-avtale og få tilsendt en brikke som du kan benytte til å passere alle bommer i Norge, Sverige og Danmark uten å trenge å stoppe å betale. Brikken gir deg også rabatt i de fleste bomstasjoner i Norge.
Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Når du selger bilen din, må bompengeselskapet få beskjed om dette innen tre dager etter salget. Bilens registreringsnummer må slettes fra AutoPASS-avtalen, i tillegg til at du må ta brikken fysisk ut av bilen.

Ønsker du å benytte brikken i et nytt kjøretøy, må du endre registreringsnummeret som står registrert på AutoPASS-avtalen din innen tre dager etter bilbyttet.
Skal du bruke brikken i ny bil senere, kan du fjerne kjøretøyet fra avtalen og sette brikken på vent.
Dette gjør du ved å logge deg inn på Min side. 

Dersom du ønsker å si opp AutoPASS-avtalen må du gjøre dette skriftlig. Du kan sende oss en skriftlig henvendelse via vårt kontaktskjema.
Du vil da få tilbakebetalt depositumet på din bankkonto eller så blir det godskrevet på din saldo og trukket fra oppgjørsfaktura hvis det er noe utestående på din AutoPASS-avtale.

Nei, AutoPASS-brikken er knyttet opp mot kjøretøyets registreringsnummer.

Dersom du flytter AutoPASS-brikken til et annet kjøretøy må du gi beskjed til bompengeselskapet.

Har du flere kjøretøy, bør du ha en brikke i hver bil. Du kan registrere flere biler på samme avtale og kun motta én faktura. Dette kan gjøres via Min side.

Trenger du nytt brikkefeste, kan vi sende deg dette gratis per post.

Bestill brikkefeste her!

Den nye typen brikkefester kan også brukes på de gamle brikkene, se illustrasjonsbilde nedenfor. 

 

 

Dersom du oppdager at brikken din ikke blir lest i bomstasjonen, kan brikken være montert feil i bilen. Dersom den er montert riktig, men likevel ikke virker, logg inn på Min side for å se status på din AutoPASS-avtale eller ta kontakt med det bompengeselskapet som har sendt deg brikken.

Dersom du har solskjerming, regnsensor eller varmetråder i frontruten, må du plassere brikken i det skraverte feltet (vanligvis bak speilet)

I enkelte bilmodeller må du plassere brikken et annet sted enn det som står oppgitt i monteringsanvisningen til brikken.

Brikkemontering av diverse bilmodeller

Du betaler kun et depositum på kr 200,-  for brikken og dette er noe du betaler én gang per brikke.
Ved oppsigelse av avtalen får du depositumet tilbake.

Brikkenummeret kan du finne ved å lese av tallene på siden av brikken.

Priser og betaling

I tillegg til rabatt hos oss gis det også automatisk rabatt i flere andre bompengeanlegg og ferjeforbindelser. Dette kan du lese mer om her.

For å få fritaket for fri bompassering for elbil er det et krav om bruk av brikke.

Med en AutoPASS-avtale på din elbil, får du automatisk fritak på alle bomstasjoner i Norge, med unntak av fergeforbindelser og passeringer på Svinesund.

Dersom du ikke har en avtale må du først opprette et kundeforhold. 
Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Når du har opprettet en AutoPASS-avtale for din elbil, vil fritaket bli registrert automatisk og brikke sendes til postadressen du oppgir i skjemaet.

Har du allerede en AutoPASS-avtale, logger du inn på Min side og trykker på "Legg til kjøretøy". Se veiledning her.

Slik kan du betale for dine bompasseringer:

  • Tegn AutoPASS-avtale, få rabatt og en samlefaktura for dine passeringer
  • Kjør rett gjennom uten brikke og få faktura etter passering

Ønsker du å opprette en AutoPASS-avtale, trykk her.

Forflytningshemmede med gyldig parkeringskort passerer gratis i bomringer (bomringer er bompengeanlegg rundt byer: Oslo, Bypakke Grenland, Bypakke Nedre Glomma, Bergen, Stavanger (Nord-Jæren), Trondheim, Namsos og Kristiansand).

Dette betyr at selv om du har gyldig parkeringskort, må du betale for passeringer på bomstasjoner. På bomstasjonene får du rabatt ved gyldig AutoPASS-avtale.

For å kunne kjøre gratis i bomringene rundt de nevnte byene, er det viktig at du registrerer parkeringskortet ditt hos det bompengeselskapet du har tegnet AutoPASS-avtale med. Dette gjør du ved å sende kopi av parkeringskortet ditt, begge sider, og oppgi hvilket bilnr den skal registreres på.

Ta gjerne kontakt, samt sende kopi av parkeringskortet ditt her.

Har du mottatt varsel fra Kredinor, betyr dette at du ikke har betalt purring/inkassovarsel innen forfallsdato. Har du en AutoPASS-avtale vil dette medføre at din avtale blir midlertidig stoppet. Når kravet er betalt i sin helhet vil avtalen din bli gjenåpnet.

Trykk her for å gå til direkte betaling til Kredinor

Du kan også se hele saken din direkte via "Min side" hos Kredinor. Her kan du se alle detaljer i saken din hente ut fakturakopi eller betale kravet. 

Kredinor
Tlf: 21609229
E-post: Kundeservice@kredinor.no
Hjemmeside: www.kredinor.no

Faktura

Ja. Har du en AutoPASS-avtale, kan du få tilsendt dine fakturaer elektronisk som eFaktura, AvtaleGiro eller Vipps hvis du har opprettet dette. 

eFaktura/ AvtaleGiro: Godta forslaget til eFaktura eller AvtaleGiro når du betaler fakturaen i nettbanken din eller opprett en av disse manuelt i nettbanken. Referansen som skal brukes er kundenummeret ditt. 
NB! Dersom du ikke har autopassavtale vil efakturaavtalen kun være gyldig så lenge du har nåværende bil og/eller adresse. Dersom du bytter bil eller adresse vil du måtte opprette en ny efakturaavtale når du har mottatt første faktura på papir. 

Vipps: Dersom du ønsker å motta fakturaen din i Vipps må du aktivere dette ved å åpne profilen din i appen, deretter velge "Motta regninger i Vipps"

Vi ønsker å gjøre faktureringen rask og enkel for deg som kunde og vi tilbyr derfor faktura direkte til din Vipps app.
Du kan velge å betale med det samme eller legge fakturaen til forfall.
Selve fakturaen er også tilgjengelig i appen både før og etter den er betalt, slik at du kan se hva du betaler for.

Vi sender kun Vipps Faktura til sluttbrukere som har gitt samtykke og de som har huket av for ”Betal regningene med Vipps” under innstillinger i Vipps-profilen. 
Dersom du ikke ønser å få faktura på vipps, må du selv slå av dette. Vegfinans har dessverre ikke mulighet til å gjøre dette for deg.

Du kan deaktivere mottagelse av fakturaer på Vipps på følgende måte:

1. Logg inn på Vipps appen din
2. Gå inn på din profil (nederst høyre hjørne)
3. Trykk på "Betalingsvalg"
4. Slå deretter av "Betal regningene med Vipps"

 

Du kan til enhver tid se dine passeringer spesifisert i menyen på Min side, ved å trykke på "Passeringer".

For veiledning, se her.

Det er ikke moms (MVA) på bomstasjoner i Norge, kun på fergestrekninger der du kan benytte din AutoPASS-brikke.
Har du mottatt en faktura som inneholder moms (MVA) og ønsker et bilag av dette, vennligst benytt vårt kontaktskjema her. 

Har du mottatt varsel fra Kredinor, betyr dette at du ikke har betalt purring/inkassovarsel innen forfallsdato. Har du en AutoPASS-avtale vil dette medføre at din avtale blir midlertidig stoppet. Når kravet er betalt i sin helhet vil avtalen din bli gjenåpnet.

Trykk her for å gå til direkte betaling til Kredinor

Du kan også se hele saken din direkte via "Min side" hos Kredinor. Her kan du se alle detaljer i saken din hente ut fakturakopi eller betale kravet. 

Kredinor
Tlf: 21609229
E-post: Kundeservice@kredinor.no
Hjemmeside: www.kredinor.no

 

Uten autoPASS-avtale:
Ved automatiske bomstasjoner hentes adressen via det sentrale motorvognregisteret som blir oppdatert via folkeregisteret/Brønnøysundregisteret. Vi har ikke mulighet til å endre adressen din, med mindre du har en AutoPASS-avtale hos oss. Du må derfor endre adressen i motorvognregisteret/Statens Vegvesen ved å kontakte dem på tlf 22073000, eller gå på deres hjemmeside; www.vegvesen.no.

Med AutoPASS-avtale:
Du som kunde må huske å melde endring av adresse da dette ikke går automatisk. Det gjelder også adresseinformasjon som epostadresse. Dette kan du oppdatere selv via Min side.
For å logge deg inn på Min side, trykk her.

 

Enkelte ganger kan det ta 1-2 dager fra betalingen er gjort, til betalingen er registrert i systemet og lyssignalene blir oppdatert.
Betalinger gjort på fredag registreres først på mandag. Dette gjelder også helligdager, der betalingen registreres påfølgende virkedag. 

Hvitt lyssignal er et informasjonslys og påvirker ikke din AutoPASS-avtale. Passeringer blir registrert som normalt med rabattert pris.

Dersom du har mottatt en faktura som du ikke er enig i og ønsker å klage på dette, må du sende en skriftlig klage innen 3 uker etter at du har mottatt fakturaen. Du må betale fakturaen innen fristen selv om du sender klage. Dersom du får medhold, vil du få dette tilbake.

Klagen kan fylles ut her.

Tlf: 32 80 82 70
Kontaktskjema
Bompengeselskapet Vegfinans E18 Vestfold AS står for delfinansieringen av utbyggingen av E18 gjennom Vestfold. Selskapet administrerer bompengeinnkrevingen og forvalter bompengemidlene.
Miljøfyrtårn-sertifisert